فرنامه

به همراه داستانها، چندین بار زندگی کنید!

کار با ماکروسافت وُرد (Microsoft Word) برای مترجمین و نویسندگان

کار با ماکروسافت وُرد (Microsoft Word) برای مترجمین و نویسندگان

کار با ماکروسافت وُرد (Microsoft Word) برای مترجمین و نویسندگان

مقدمه

در نویسندگی و ترجمه، بی‌شک شکل ظاهری محصول شما بر روی ذهن مخاطبین تأثیر عمیقی می‌گذارد، درست مانند فروشنده‌ای که ظاهر مناسب او می‌تواند بر روی شما مؤثر باشد. نوع پارگراف‌بندی، اندازه‌ی طول جملات، شیوه‌ی استفاده از علائم دستوری، اندازه‌ و نوع فونت، و سایر موارد ظاهری می‌تواند در نگاه اول احساس خوبی را در مخاطب ایجاد نماید.

بنابراین توصیه می‌شود تا در تنظیمِ این موارد در ماکروسافت وُرد بسیار دقیق باشید. در این مورد هیچ قانون تصویب شده‌ای وجود ندارد اما آنچه در این حرفه نقش بسیار مهمی بازی می‌کند، همان ”اعتبار“ شما است.

شرکت‌های انتشاراتی اغلب کارِ دریافت مجوز لازم برای چاپ را انجام می‌دهند اما هرگز مسئولیت شیوه‌ی استفاده از علائم دستوری را به عهده نمی‌گیرند! آنها اندازه‌ی کاغذ و تنظیمات مربوطه را از خودِ شما می‌پرسند و شما نیز باید بدانید که اغلبِ مخاطبین، هر نوع کاستی را از چشم نویسنده و یا مترجم می‌بینند!

سعی‌تان بر این باشد تا مستقل کار کنید. راستش خودِ من بطور سفارشی کار کرده‌ام اما وقتی کتابی را به دست‌تان می‌دهند که علاقه‌ای به محتویات آن ندارید، بی‌حوصله ترجمه می‌کنید! و آنگاه دیگر ترجمه‌ی خوبی ارائه نمی‌دهید و باز هم اعتبار شما زیر سؤال می‌رود.

وقتی موضوع کتابی بر وفق میل شما نباشد و یا اصلاً به مطالب آن اعتقادی نداشته باشید، مخاطب خیلی زود این را متوجه می‌شود و احساس می‌کند که شما دارید به او دروغ می‌گویید!

بنابراین تنها به سراغ موضوعات و کتاب‌هایی بروید که به راستی برای خودتان با ارزش هستند و تنظیمات آن را نیز خودتان به عهده بگیرید. یادتان باشد که مخاطب اغلب گمان می‌کند که کتاب را نویسنده و یا مترجم به او ارائه کرده است، نه یک شرکت انتشاراتی. بنابراین اگر نقص و یا کاستی‌ای حتی در شکل ظاهری آن وجود داشته باشد، باز هم این شما هستید که به عنوان نویسنده و یا مترجم، مورد انتقاد قرار می‌گیرید، چه درست باشد و چه نادرست!

پس سعی کنید تا همیشه خودتان بطور مستقل کار کنید و تمام جزئیات کار را نیز فرا بگیرید. در این کتاب قصد دارم مواردی را به شما عزیزان ارائه کنم که مطمئنم می‌تواند تنظیمات درست و همچنین شیوه‌ی صحیح استفاده از علائم دستوری را برای شما روشن سازد تا کتاب‌تان را با ظاهری زیبنده انتشار دهید.

لینک ادامه مطلب

باسپاس

فرشاد قدیری

گزارش مشکل

انتشار: 04 شهریور، 1398    /    بازدید: 496