فرنامه

به همراه داستانها، چندین بار زندگی کنید!

چرا ذهن ما، داستانها را دوست دارد؟

چرا ذهن ما، داستانها را دوست دارد؟

چرا ذهن ما، داستانها را دوست دارد؟

چرا ذهن ما، داستانها را دوست دارد؟

نوشته‌ی پاول جی- زاک: محقق حوضه‌ی ادبی

ترجمه‌ی فرشاد قدیری

اولین پاسخی که به ذهن می‌رسد این است که ما به عنوان موجوداتی اجتماعی، دلمان می‌خواهد با افراد غریبه نیز رابطه ایجاد کنیم و داستانها یکی از راه‌های مؤثر برای انتقال اطلاعات و ارزشها از نسلی به نسل دیگر و یا از فردی به فرد دیگر هستند. چنانچه تنها یک سری از حقایق و ارزشها را برای کسی بازگو کنید، به احتمال قوی خیلی زود انها را فراموش خواهد کرد. اما چنانچه در قالب یک داستان هیجان‌انگیز و سرشار از عاطفه و احساسات قوی، همین ارزشها را ارائه دهید، مردم آن را فراموش نخواهند کرد و یک چهارچوب ذهنی از این ارزشها و حقایق برای آنها بوجود می‌آید.

امروزه ثابت شده است در جوامعی که فرهنگ کتابخوانی جا اُفتاده است، شاهد جرائم کمتری هستیم، مردم بیشتر به حقوق هم احترام می‌گذارند، تصادفات جاده‌ای کمتری رُخ می‌دهد و افراد ان جامعه خلاق‌تر هستند که به تولید ثروت و رفاه بیشتر نیز می‌انجامد.

داستانها ما را وارد دنیای فکری دیگران می‌کنند، در نتیجه درک ما از رفتار و واکنش دیگران، از جمله کودکان، والدین و همسران، بیشتر می‌شود و متقابلاً ما نیز واکنش بهتری خواهیم داشت.

جلب توجه دیگران و همچنین تمرکز، معمولاً کار سختی است. داستانهای جذاب، تمرکز ما را بالا می‌برند و هر چه احساسات قوی‌تری در ما ایجاد کنند، تأثیر آنها بر نگرش ما به دنیای پیرامون‌مان بیشتر است. ثابت شده است، چنانچه برای کودکان‌تان از دوران خردسالی، کتاب قصه و داستان‌های متناسب با سن آنها بخوانید، در آینده در درس، فراگیری زبان دوم و بیشتر، یادگیری و کمک در امور خانه و غیره نیز تمرکز بیشتری خواهند داشت.

شخصیت‌های داستانها معمولاً بگونه‌ای پردازش می‌شوند که مخاطبین با آنها احساس همزادپنداری داشته باشند در نتیجه، ما با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم و ممکن است دلمان بخواهد برخی از مشخصه‌های رفتاری و فکری آنها را داشته باشیم. بدین ترتیب، تجاربی را بدست می‌آوریم که در دنیای واقعی، بسیار پرهزینه هستند.

از میان حوادث داستانها، ما اخلاق و ارزشها را فرا می‌گیریم، راه حل‌ها را پیدا می‌کنیم و یاد می‌گیرم که چطور اجتماعی باشیم. دیگر در روبرو شدن با غریبه‌ها و یا افرادی که دارای مشکلاتی هستند، ترسی نخواهیم داشت و اعتماد به نفس‌مان بالا می‌رود.

داستانها، مغز ما را به یادگیری مداوم عادت می‌دهند، در عین حال به آرامش ما کمک می‌کنند. افرادی که عادت به مطالعه‌ی داستان دارند، معمولاً افراد آرام‌تری هستند و خواب راحتی را تجربه می‌کنند. عادت مطالعه‌ی پیش از خواب، فواید بسیاری برای یک خواب آرام و عمیق دارد.

ثابت شده است که مطالعه‌ی زیاد، افراد را برای اجتماعی شدن آماده می‌کند. این افراد انگیزه‌ی بیشتری برای شناخت دیگران دارند و معمولاً دوستان بیشتری در اطراف خود دارند. کسانی که کتابخوان هستند، اغلب خیلی خوب می‌دانند که چه رفتاری با دیگران، می‌تواند آنها را جذب کند. بنابراین از میان داستانها، خردمندی را یاد می‌گیرند. حوصله‌ی بیشتری برای گوش دادن به حرف دیگران دارند و این برای مردم بسیار لذت‌بخش است.

کامیاب و شادکام باشید

گزارش مشکل

انتشار: 14 خرداد، 1397    /    بازدید: 485