فرنامه

به همراه داستانها، چندین بار زندگی کنید!

چگونه اهل مطالعه شویم؟

چگونه اهل مطالعه شویم؟

چگونه اهل مطالعه شویم؟

چگونه اهل مطالعه شویم؟

با داستانها می‌توان چندین بار زندگی کرد! این تنها راه کسب تجارب دیگران از زاویه‌ی نگاه آنان است که ما را به درک بهتری از افکار و احساسات و نیازهای دیگران می‌رساند. در کشورهایی که سرانه‌ی ساعات مطالعه در آنها بیشتر است، مردم ترافیک منظم‌تری را تجربه می‌کنند، جرم کمتری اتفاق می‌اُفتد، مردم به حقوق یگدیگر احترام بیشتری می‌گذارند، ثروت‌آفرینی در این کشورها بیشتر است و خلاصه جای بهتری برای زندگی هستند!

مطالعه‌ی کتاب، نگاه ما را به دنیاهای موازی اطراف‌مان باز می‌کند و اعتماد به نفس ما را افزایش می‌دهد. دانش اجتماعی‌مان بیشتر و درک ما از زندگی عمیق‌تر می‌شود.

آیا همیشه مطالعه کردن را به تعویق می‌اندازید؟ در ماه کُلی پول سیگار می‌دهید، هله‌هوله می‌خورید، و چیزهایی می‌خرید که حتی یکبار هم مصرف نمی‌کنید، و آنگاه پول کتاب ندارید؟! حوصله ندارید؟ وقتش را ندارید؟ فکرتان مشغول بدبختی‌های‌تان است؟!

کتاب هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای زندگی‌ای بهتر است!

ما روی خودمان کار نمی‌کنیم و آنوقت همیشه شکایت داریم که چرا زندگی ما همش افتضاح است!!! هر روز همان کارهای پیشین را تکرار می‌کنیم و انتظار داریم یکی بیاید و زندگی ما را بهتر کند! اگر می‌خواهید زندگی بهتری داشته باشید، به روشنی عرض می‌کنم، تنها راهش خواندن زیاد کتاب است. کتاب، نگرش شما را تغییر می‌دهد و راه رسیدن به زندگی بهتر را برای شما نمایان می‌سازد. تنها در صورتی که درک بالاتری از زندگی داشته باشید، می‌توانید بر امواج سهمگین زندگی، موج‌سواری کنید و از خروشان بودن آن لذت ببرید. تنها در صورتی که دانش شما از اجتماع، زندگی و مهارتهای مربوط به آن زیاد باشد، می‌توانید تصمیمات درستی بگیرید و به جای واکنش‌های همیشگی، با تفکر و خردمندی تصمیمی قابل اجرا و مؤثر بگیرید.

مطالعه را شروع کنید، هر طور شده شروع کنید تا جامعه‌ی بهتر، خردمندتر و زیباتری داشته باشیم. تنها با کتاب است که شما قدرتمندتر از افراد ”اعصاب خُرد کن“ خواهید شد و می‌توانید بر آنها چیره شوید!

1. هر کاری که دارید انجام می‌دهید، دست نگهدارید، و مطالعه را آغاز کنید. «یه ساعت دیگه شروع می‌کنم!» چند بار تا کنون چنین جمله‌ای را به خود گفته‌اید؟! تلوزیون را کنار بگذارید، ولگردی را فراموش کنید، بین صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی ول نچرخید، سیگار را دور بریزید، خلاصه وقت‌تان را تلف نکنید؛ مطالعه را شروع کنید.

گاهی آغاز کار ساده است اما پشتکار داشتن و ادامه دادن به مراتب سخت‌تر است. بسیار مهم است که مطالعه را جدی بگیرید.

2. اجزای تشکیل دهنده‌ی داستان‌ها را یادبگیرید. در شروع هر داستانی، نویسنده مشغول معرفی می‌شود تا شخصیت‌ها، زمان و مکان، موقعیت افراد و غیره را بشناسید. سپس یک ”درگیری“ بوجود می‌آید؛ بدون درگیری، داستان معنی ندارد! درگیری اوج می‌گیرد؛ هر چه احساسات مربوط به درگیری بیشتر باشد، داستان بیشتر شما را جذب می‌کند. و در آخر همه چیز دوباره آرام می‌شود و شما می‌توانید ”پیام داستان“ را درک کنید؛ بدون پیام، داستان تنها یک سری حوادث بی‌معنی است!

البته داستانها همیشه به این شکل نیستند اما معمولاً چنین است. آنچه که ممکن است شخصیت اصلی داستان از دست بدهد، هیجان داستان را بوجود می‌آورد. هر چه موضوع از دست دادن چیزی مهمتر باشد، دلهره‌ی بیشتری ایجاد می‌شود؛ زندگی، پول، عشق، شرف، فرزند، هویت، یک هدیه‌ی با ارزش، و خلاصه هر چیزی که مهم بودن آن برای شما روشن شده باشد.

راجع به خود داستانها مطالعه کنید، انواع شخصیت‌های داستانی، انواع داستان‌های دلهره‌آور، ترسناک، خنده‌دار و یا طنز، مرموز، کارآگاهی، اسطوره‌ای، رمان عاشقانه، رمان تاریخی، عبرت‌آموز، تخیلی، علمی تخیلی، فرازمانی، جادوگری، ارواحی، و خلاصه تمام زمینه‌های داستانی، در مورد همه چیز و تمام اجزای داستان تحقیق کنید. بدین ترتیب داستانهای برای شما جذاب‌تر خواهند بود.

3. یادداشت بردارید. در بسیاری از داستانها، لازم است تا از جملات زیبا و دلنشین، از موقعیت‌ها و شرایط بوجود آمده، از نوع شخصیت اصلی یا برخی شخصیت‌های مکمل، از پیام یا پیام‌های داستان، یادداشت بردارید. بدین ترتیب می‌توانید درک بهتری از روند داستانی داشته باشید و دارای اندیشه‌ای زرف‌تر بشوید.

4. به خودتان انگیزه دهید. وقتی داستان‌های زیادی خوانده باشید، می‌توانید در هر جمعی بسیار خردمندانه حرف بزنید. همه روی شما حساب باز خواهند کرد. تمام مردم جهان، داستان‌ها را دوست دارند، حتی اگر خودشان اهل کتابخوانی نباشند! تمام شرکت‌های بزرگ جهان برای بازاریابی از ”داستان“ بهره می‌گیرند! آنها داستانی را برای شما به اسم شرکت تبلیغ می‌کنند که حس خوبی به شما می‌دهد. تمام فرشندگان بزرگ دنیا، ”داستان“ دارند!

داستان‌های اسطوره‌ای تا آنجا پیش می‌روند که حتی هویت یک ملت یا قوم را تعریف می‌کنند! مانند شاهنامه برای ما ایرانی‌ها و یا داستان رابین‌هود برای مردم انگلستان که حتی هنوز هم برخی از آنان گمان می‌کنند واقعی بوده! در حالیکه چنین شخصیتی اصلاً در تاریخ وجود نداشته! به هر سرزمینی که نگاه کنید، داستانهایی کهن دارد که سینه به سینه به نسل‌های بعدی واگذار شده‌اند و بخشی از هویت مردم را تشکیل می‌دهند.

مردم عاشق داستان هستند! داستانها به ما آموزش زندگی می‌دهند. وقتی کسی با خواندن داستانی، به پیام آن فکر کرد، احساس هویت و خردمندی به او دست می‌دهد. داستانها از ما، آدم دیگری می‌سازند، آدمی که فکر می‌کند، صاحب اندیشه است و از خود، انتظارات دیگری دارد!

5. خلاصه‌گویی داستان را یاد بگیرید. پدربزرگ‌‌ها و مادربزرگ‌ها برای ما قصه می‌گفتند. داستانهایی را که می‌خوانید، خلاصه کرده و برای دیگران تعریف کنید. یادم می‌آید وقتی خواهر بزرگترم برای ما کتابی را تعریف می‌کرد، چقدر غرق در تصور داستان او می‌شدیم! گاهی اصلاً متوجه ی گذر زمان نبودیم!

جملات تأثرگذار و موقعیت‌های جالب داستان را حفظ کنید و به موقع دیگران را شگفت‌زده نمایید. با خواندن داستان‌ها و تعریف دوباره‌ی آنها برای دیگران، تجربه‌ی زندگی شخصیت اصلی داستان را در ذهن خود حک می‌کنید و دیگران را نیز از دانش خود بهره‌مند می‌سازید.

6. در جایی مطالعه کنید که مزاحمت وجود نداشته باشد. محل مطالعه را تمیز، زیبا، دلنشین و پر از گل و گیاه نگهدارید! محیطی آرام و بی‌سروصدا را انتخاب کنید گرچه گاهی خود من دوست دارم در پارک و برخی از اماکن عمومی مفرح مطالعه کنم. رفتن به کتابخانه‌های ساکت و دلنشین نیز بسیار توصیه شده است. زیبایی را به خودتان هدیه دهید! محل مطالعه‌ی خود را دلنشین تزیین نمایید. داشتن گل و گیاه بر سر میز، یا در اتاق مطالعه، بسیار فرح‌بخش است.

برای خود من، هیچ چیز دلنشین‌تر از نشستن در اتاق مطالعه‌ام، و گوش دادن به یک موسیقی بی‌کلام و ملایم، و نفس کشیدن در کنار یک گلدان از گیاهی تزیینی، نیست!

7. قبل از آغاز مطالعه، ورزش کنید، آب فراوان بخورید و استراحت نمایید. ورزش، تقریباً در هر کاری مؤثر است! کتاب خواندن، شاداب بودن، فکر باز داستن، جلوگیری از آلزایمر، بهبود زخم‌های روحی و روانی،... خلاصه اگر روز شنیدید که ورزش برای بهبود روابط شما با غورباقه‌ها هم مفید است، اصلاً تعجب نکنید!

حوصله‌ی کتاب ندارید؟! این کم حوصله بودن بخاطر کتاب نیست! بخاطر رخوت است!

یک کتاب ورزشی بخرید! آن را خوانده و با دقت دنبال کنید. ورزش‌های ایروبیک (هوازی) بیشتر پیشنهاد شده‌اند. آب تسویه شده و تمیز میل بفرمایید؛ خنک باشد و گوارا! دندانها‌ی‌تان را مسواک بزنید و از خمیردندان‌های نعنایی خنک استفاده کنید. روی زبان خود و تمام گوشه‌کنار دهان‌تان را مسواک بکشید تا همه جای آن را احساس خنکی و شادابی فرا گیرد. پس از ورزش، کمی استراحت کنید تا دیگر نفس‌نفس نزنید.

توصیه‌های اضافی:

گوش دادن به کتاب‌های صوتی نیز مزایای خاص خود را دارد: کاغذ حرام نمی‌شود و درختان بیشتری زنده می‌مانند! ضمن گوش دادن به کتاب، می‌توانید به اموری مانند آشپزی، رانندگی (البته حواس‌تان به جاده و خیابان هم باشد!)، تمیزکاری، آب دادن به گل و گیاه‌ها و رسیدگی به آنها، عوض کردن پوشک بچه، و دیگر موارد نیز برسید.

کتاب‌های الکترونیک (PDF) نیز ارزان‌تر تمام می‌شوند، می‌توانید تعداد زیادی از آنها را در گوشی اندرویدی خود جا دهید و هر جا که فرصت شد، بخشی از آنها را بخوانید، دارای تصاویر و متن‌های رنگی بیشتری هستند زیرا دیگر هزینه‌ی چاپ رنگی پرداخت نمی‌شود، و در نهایت می‌توان وقتی همه جا تاریک است، باز هم آنها را از روی گوشی یا لپ‌تاپ مورد مطالعه قرار داد؛ ساعات زیادی صرف این کار نکنید زیرا برای چشمان‌تان خوب نیست!

کامیاب و شادکام باشید

ترجمه از فرشاد قدیری

برگزاری کلاسهای کنکور زبان انگلیسی، تقویتی، مکالمه و آیلتس در اصفهان و شاهین‌شهر

09125800677

farshadghadiri@yahoo.com

https://farnameh.filelar.com/

 

گزارش مشکل

انتشار: 02 مهر، 1397    /    بازدید: 511